< PROJEKTY ARTYSTYCZNE

PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2021-09-15 do 2021-09-15 Powrót do szkoły. Prace artystek i artystów w polskich szkołach
Kurator: Bartosz Przybył-Ołowski

2021-09-15 do 2021-09-15
Miejsce: Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Koninie
Kurator: Bartosz Przybył-Ołowski

Powrót do szkoły. Prace artystek i artystów w polskich szkołach

Przemek Branas, "Postument pod popiersie Tadeusza Kościuszki"

Olma, "Świetlica Świetlik"

Anna Zaradny, "Tryptyk Tryton"

Krzysztof Grzybacz, "Kantyna Szkolna Calipso"

 

W „Świetlicy Świetlik” Katarzyna Olma umieściła także prace Katarzyny Wyszkowskiej, Joanny Tochman, Adama Nehringa, Krzysztofa Grzybacza, Jana Eustachego Wolskiego.

Kurator: Bartosz Przybył-Ołowski

 

Powrót do szkoły to projekt realizowany przez Fundację Razem Pamoja we współpracy z Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych i Artinfo.pl. W 2023 roku będzie kontynuowany w liceach w Toruniu – kuratorka Katarzyna Wąs i Tychach – kuratorka Zosia Koźniewska.

 

***

PRZEMEK BRANAS

Praca z założenia miała być subtelną interwencją w sytuację zastaną w liceum.
W szkolnym korytarzu znajduje się popiersie patrona szkoły. Postument na którym znajduje się popiersie jest raczej do wymiany.

Co należy zrobić, aby przy pomocy kilku działań i gestów, pozostawić popiersie Kościuszki w ważnym dla szkoły miejscu a jednocześnie pobawić się z jego plastyczną formą?

Metaloplastyczny postument jest więc odniesieniem zarówno do samego popiersia, które na nim stoi, ale również do przestrzeni, w której się znajduje: prosta klatka schodowa
a dokładniej jej barierka (balustrada) nasunęły mi myślami relingi statków. Tak oto buduje się symboliczne przesunięcie znaczeń: klatka schodowa staje się relingiem. Jej kształt
i proporcje zostają przeniesione na postument, aby od tej pory były nieodłącznym elementem w tej szkole. Nie trzeba wspominać tych wszystkich podróży Kościuszki,
o którym jak stwierdziliśmy w drodze powrotnej z Konina – przecież nie latał samolotem
z Ameryki do Europy, tylko pływał.

Postument w warstwie znaczeniowej jest poniekąd o urywku życia bohatera, który się na nim znajduje.

Plastycznie miał być prostą formą, taką aby zdołała odciążyć historyzujące popiersie.
W założeniach konserwatorskich jest również prosty do konserwacji: podobnie jak balustrada klatki schodowej w szkole, może być malowana ręcznie, nie potrzeba specjalistycznych materiałów.

 

ANNA ZARADNY

“TRYTON TRYPTYK 2021
I DZWONKI NA PRZERWĘ (2021) - KOMPOZYCJE MUZYCZNE
– TRYTON5 RING1 Polonez B dur
– TRYTON10 RING2 Polonez C dur
– TRYTON15 RING3 Walc G dur
3X na szkolny system radiowęzła ( lewa strona na trzech piętrach ścian korytarzy
na całej długości + korytarz hali sportowej, 17 punktów głośników)
II KONSTELACJE TRYTONA (2021) - INSTALACJE / OBIEKTY ŚWIETLNE
3X żarówki -zielona, niebieska, żółta - metal, elektryka (zainstalowany na trzech
kondygnacjach na końcach korytarzy na wprost, pomiędzy oknami)
III TRYTON (2009) - POEMAT / DEFINICJA
3X odręcznie malowane pędzlem farbą akrylową czarną i luminescencyjną na
ścianach trzech kondygnacji na końcach korytarzy, prawa strona.

Anna Zaradny
TRYTON
(2009)
Poemat / definicja

TRYTON
aktywny geologicznie kształtu owalnego, o wysokiej skrętce ozdobionej często
guzkami, żyłkami i żeberkami osiowymi jest dysonansem. Ekstremalnie duże zęby
wargowe występują u rodzaju Distorsio. Jądro atomowe trytu, bóstwo morskie
promieniotwórczego izotopu wodoru, złożony z trzech dźwięków z dwóch
neutronów i jednego protonu. Ujście mają porcelanowe ze zgrubiałą często
zaopatrzoną w zęby wargą zewnętrzną i wewnętrzną. W średniowieczu zakazany
Voyager 2 zaobserwował gejzery wyrzucające 8 km ponad powierzchnię płynny
azot, pył i metan. Mięczak, żyje w rafach koralowych muszle ma o rozmiarze
trzech całych tonów, zazwyczaj masywne i grubościenne.Obecnie porusza się
po orbicie prawie idealnie kołowej, interwał harmonii klasycznej, ale tak zapewne nie
było w przeszłości. Półczłowiek-półryba z 3 parami nóg końskich jest uważany
za dysonans i wymaga rozwiązania. Po przechwyceniu, syn Posejdona i Amfitryty
przez miliardy lat przecinał orbity zewnętrznych księżyców. Stworzony przez
diabła, nietrwały, ulega rozpadowi z okresem połowicznego zaniku. Na wrzecionie
w szeregu diatonicznym f - h występują fałdki. W jądrze znajduje się 2/3 całej
masy. Kanał syfonalny ma poszerzony, skręcony lub wygięty. Interwał zwykle
dmący w muszle oddziaływał z nimi grawitacyjnie powodując zmianę ich orbit.
Kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona to dobrze rozwinięta noga od przodu
poprzecznie ścięta, a z tyłu z reguły wydłużona. Występuje w orszaku Posejdona,
naturalnie w szeregu zasadniczym. Największy księżyc Neptuna, „diabolus in
musica" w Polsce objęty jest ochroną prawną.”

 

OLMA

“Świetlica Świetlik" to "dzika", szkolna przestrzeń, pełna kabli, rur, okien pod sufitem. Oswajam ją, wprowadzam tkaniny, farbę, zawieszam prace swoich znajomych artystów. Chcę stworzyć bezpiecznie miejsce w którym uczniowie będą mogli zetknąć się z młodą sztuką, zaciekawić się, przyjrzeć z bliska. Komponuje każdy szczegół, wnoszę stoły.
Cała ekipa dokłada coś swojego. Chcę aby Świetlica Szkolna była żywym miejscem,
a uczniowie mogli wpływać na jego atmosferę. Oswajam też siebie w przestrzeni szkoły, gdzie wtargnęłam, infekując swoją estetyką. To dla mnie początek drogi dla funkcji tego miejsca. Chciałabym doprowadzić do rozmów między artystami i uczniami. Nakłonić do ingerencji, swobody. W ciągu roku planuję kilkakrotnie zmienić ekspozycję, wprowadzając nowych ludzi, którzy będą mogli pokazać jak różne można mieć spojrzenie, nie tylko
na sztukę, by dzięki temu poruszyć młode, ciekawskie umysły.

 

KRZYSZTOF GRZYBACZ

“Kantyna Szkolna Calipso - trzy dziwne słowa, każde brzmi jak jajo instalacja świetlna, promyczki malarskie. niwelator wyprysków na twarzy. Światłoterapia, Instagramoterapia, fotki w lustrach fotki w zielonym świetle, fotki w różowym świetle. festiwal jaj bąbel, koło, jajo. Jajo duże, jajo płaskie, jajo rozlazłe. Jajo jako oko, jajo jako okno, właz, kontur, usta. Inkubator Z chaosu wyłoniło się olbrzymie jajo, z którego wykluł się świat Abstrakcyjne kształty tworzące figuratywne kompozycje, twarze, krople, spojrzenia, jaja niespodzianki. Skłonność do widzenia buzi w przypalonym toście z serem. Światło wszystko ze sobą łączy jak dym. Śledzenie wszystkich odbić zajmujące cały czas trwania liceum Specjalne otoczenie, coś w rodzaju szklarni, w której utrzymywana jest określona atmosfera gdzie rośliny mają odpowiednie warunki do wzrostu, odpowiednie światło, nawożenie
i nawadnianie. Podkreślasz. Wlepki zostawione na ścianach. Naklejka klubu sportowego otoczona sercem.”